zaterdag 4 februari 2017

Crystal River - Tampa

We willen manatees zien, nou dat hebben we... Een vriendelijke vrijwilliger rijdt ons met de antieke bus  van het gemeentehuis van Crystal River naar Three Sisters Springs naar de warmwaterbronnen. Tientallen zeekoeien liggen in in het azuurblauwe water niets te doen. Goedmoedige lobbesen die zich af en toe ook nog laten strelen door snorkelaars. Dit is de enige plek in Amerika waar dat kan.
's Middags gaan we weer naar Gulf Island Beach. We drinken wat, maken een praatje, genieten van het uizicht. Inmiddels zijn we in de 30 graden Celsius beland en is het koele zeewindje van de Golf van Mexico zeer welkom. De volgende dag naar Hudson, waar we ook een poosje naar het strand gaan. Een vriendelijke pompbediende geeft ons toestemming water te tanken en we kunnen weer een paar dagen vooruit. Maar goed ook, want richting Tampa wordt het drukker en langs de kust wordt elke plek geĆ«xploiteerd en vindt dan maar eens een redelijke overnachtingsplek. En omdat we geen zin hebben in campings van 50 dollar per nacht, vaak ook langs drukke wegen, is het de kunst om toch dat ene plekje te vinden. Het blijkt niet zo moeilijk. Want als we Tampa Bay oversteken, komen we een prachtige Rest Area tegen, met security en al. Bedankt Florida voor deze prachtige overnachtingsplek. We genieten van een indrukwekkende zonsondergang en we slapen heerlijk, ook al omdat we tussen andere campers staan en niet tussen trucks met draaiende generatoren.
Dat we lekker slapen komt ook omdat we bij Clearwater Beach een flinke wandeling over het strand hebben gemaakt en veel indrukken hebben opgedaan: enorme jachthavens, resorts en hotels. En dat allemaal in een weelderige subtropische omgeving.

De volgende dag verkennen we het centrum van Tampa en eten we in Ybor City een originele Cubaanse sandwich. Zo ervaren we twee werelden, de high rises van het moderne zakencentrum en de oude Cubaanse cultuur van het 100- jarige restaurant Columbia temidden van oude panden waar vroeger duizenden hun geld verdienden met het rollen van sigaren.