zondag 1 juli 2012

Californië van Redwoods tot San Francisco

Avenue of the Giants
Na een aantal dagen rust hebben we zin om te vertrekken. We rijden richting kust en passeren de grens met Californië. Hier worden we gecontroleerd; dat is nog nooit gebeurd bij het passeren van een stateborder. Van vorig jaar weten we nog hoe streng ze kunnen zijn en we hebben die middag net flink wat fruit ingeslagen. De inspecteur wil zelfs de camper in om het citrusfruit te bekijken. Dat blijkt uit Amerika te komen en zo loopt het gelukkig met een sisser af.
Het begint weer te regenen. Ook als we op een camping in het bos zijn aangekomen blijft het regenen.
Als we de volgende dag wakker worden zien we wat blauwe lucht en komt de zon voorzichtig door. Gelukkig, want vandaag gaat de tocht door het Redwood National Park. Hoe dichter we bij de kust komen hoe blauwer de lucht wordt. Bij Crescent City maken we eerst een strandwandeling. We genieten van de lichaamsbeweging, de zon, het uitzicht en zien bruine pelikanen en zeeleeuwen die lui in het zonnetje liggen.
Daarna verder over de kustweg  door de Redwood bossen. Wat voel je je klein en nietig tussen deze oude woudreuzen van meer dan 100 meter hoog die 2000 jaar oud kunnen worden. Helaas is er nog maar 5% over van de oorspronkelijke bossen, de rest is gekapt.  Het is trouwens knap lastig ze op de foto te krijgen.
Woensdag verder naar het zuiden over de ‘Avenue of the Giants’, nog meer redwoods! En weer is het mooi weer. We maken een wandeling door het bos en zijn onder de indruk van de serene, je zou bijna zeggen gewijde sfeer: een ‘levende kathedraal’ die al eeuwen bestaat.

’Chandelier Tree’, een redwood waar je met een personenauto doorheen kunt rijden willen we ook wel even zien. Het blijkt passen en meten om er zonder ‘kleerscheuren’ doorheen te komen, maar het lukt. We wagen ons er maar niet aan met de camper ….
De donderdag gebruiken we om de nodige mijlen af te leggen om zodoende vrijdag niet te laat in San Francisco aan te komen  We rijden door een afwisselend ‘Toscane’- achtig landschap met wijngaarden zover het oog reikt; wine country. De temperaturen lopen hier, zo’n 1350 kilometer ten zuiden van Seattle, waar we de reis begonnen, aardig op.

Vrijdag zijn we bijtijds in San Francisco of beter gezegd: Oakland. Dit ligt aan de overkant van de baai. We hebben hier een plekje op een terrein bij een ‘gastheer’ met wie we via de site ‘Boondockers welcome’ vanuit Nederland contact hebben gelegd. We staan hier veilig, hebben stroom, water en internet en kunnen met de ferry naar San Francisco. We worden hartelijk ontvangen door Dan die zelf in een camper op het terrein woont. (vergelijk het met coachsurfen maar dan met campers) We gaan ‘s middags bij het water kijken en zien de skyline van San Francisco liggen, in de wolken.

Zaterdag gaan we met de ferry naar de overkant. De tocht op zich is al een belevenis met uitzicht op SF, de Bay Bridge, Alcatraz, de Golden Gate Bridge, schepen enz. De zon komt door en we beklimmen Telegraph Hill met de Coit Tower. Daarna naar de Italiaanse wijk North Beach voor overheerlijke cappuccino en pizza. Verder naar Lombard Street, Nob Hill, Russian Hill en de Chinese wijk. Omdat SF op meerdere heuvels ligt heb je iedere keer weer een ander zicht op de stad en doe je al lopend de nodige conditie op.