zaterdag 16 april 2016

Flagstaff - Albuquerque

Flagstaff – Albuquerque

Vanuit Flagstaff rijden we naar Sedona. Voor we de diepte induiken van Oak Creek Canyon, nemen we nog even een kijkje vanaf het uitzichtspunt. De tocht door de canyon is prachtig, maar de weg is (relatief) smal. Sedona is een geliefd oord. Toeristen, kunstenaars en New Agers die geloven in hier aanwezige aardse en kosmische energiecentra overspoelen het stadje. Wij gaan er naar toe om de magnifieke omgeving: de rode bergwereld met indrukwekkende rotsformaties, afgewisseld met groene veelal subtropische beplaning. Wij rijden het stadje door, op zoek naar de plek waar we vier jaar geleden gestaan hebben. Die vinden we, een kampeerplek van National Forest, waar we samen met tien andere campers uitzicht hebben op de rotsen van Sedona die in de avondzon rood opgloeien.

Onvergetelijk is ook de volgende dag. Eerst bezoeken we Bell Rock en andere rotspartijen. Prachtig. We rijden weer richting Flagstaff om, voor we verder gaan naarhet oosten, een dump te vinden. Rond Flagstaff zijn de dumps niet dikgezaaid, maar gelukkig vinden we er een bij een benzinestation. Waar de tocht richting Gallup, en daarmee de volgende staat, New Mexico, vol goede moed begint, wordt het afzien. We belanden in stortbuien en rukwinden. Voor het eerst zien we het tumbleweed dwars over de weg waaien en moeten we goed opletten als trucks ons passeren. Het landschap is saai - of wij zijn verwend - en de weg is slecht. De camper krijgt er flink van langs. Als we in Gallup aankomen is ons eerste doel de parkeerplaats van Walmart. Het wordt koud en we doen de kachel aan. Die blaast eerst koude lucht en vervolgens slaat hij af. Gelukkig hebben we via Home Depot internet en kunnen we goochelen waar het probleem zit. Waarschijnlijk de thermostaat. Die uit elkaar gehaald, en ja hoor, draadje los. Dat gefixt en de kachel doet het weer. Een geschenk! Eerst een spelletje, daarna slapen. Nou ja, slapen. Rondom is zwaar verkeer, en op een aparte truckparkeerplaats even verder op staan de generatoren te dreunen. Tot overmaat van ramp komen er de hele nacht ook nog eens treinen langs met hun mijlenver klinkende hoorns. Oordoppen helpen hier niet. En het is berenkoud.

De volgende morgen, na toch nog wat geslapen te hebben, doen we de gordijnen open: sneeuw! Maar de verwarming doet het en we ontbijten gezellig met uitzicht op de sneeuw. We horen dat het vanmiddag gaat onweren. Alles overwegende lijkt het verstandig om meteen maar door te rijden naar Albuquerque.

Het klaart op, de buien worden minder, de sneeuw verdwijnt, en we gooien onderweg de tank vol voor $1,79 voor een gallon (3,79 liter), de goedkoopste tot nu toe. Weer gaan we naar Walmart die hier zelfs ook nog de luxe biedt van gratis internet. Hier is het rustiger dan bij de vorige. Nu nog op zoek naar een plek om te overnachten.